Zbog digitalizacije, novih tehnologija, online plaćanja i sve šire upotrebe interneta i društvenih mreža, znak i logotip BH Pošte u posljednje vrijeme često su bili predmet tzv. cyber kriminala, tj. bili su zloupotrijebljeni od strane neovlaštenih osoba koje su pokušavale prevariti korisnike interneta.
– Najčešće su korištene lažne web adrese koje su bile predstavljene kao domene BH Pošte, a cilj im je bila krađa i zloupotreba osobnih podataka te krađa novca i podataka o bankovnim karticama. S obzirom na to da napadači vrlo brzo nađu nove načine kako bi prevarili korisnike interneta, imamo potrebu informirati vas o tome kako prepoznati zloupotrebu vaših podataka na internetu i kako se zaštititi od moguće prevare zbog koje nastaju velike štete – priopćeno je iz BH Pošte.
Prevareni kupci
Najčešća meta prevare su osobe koje vrše online prodaju ili kupnju te korisnici društvenih mreža kojima se nude lažne poruke, e-mail adrese ili lažne mrežne stranice i profili.
– Da je riječ o prevari, prepoznajemo na osnovi domene koja nije službena i koju dobro treba provjeriti jer se nekada neznatno razlikuje od službene, a često se zloupotrebljava i službeni logotip tvrtke, što dodatno otežava otkrivanje prevare. Međutim, ako ne znate prepoznati da je riječ o lažnim stranicama, ipak siguran znak da je riječ o prevari predstavlja zahtjev da ostavite svoje osobne podatke ili podatke vaših kartica za plaćanje. Zato napominjemo – gdje god vam traže podatke s bankovnih kartica, morate izvršiti provjeru sigurnosti kartičnog plaćanja i validnosti stranice ili profila koji vam se obraća – naveli su iz BH Pošte. Posebno upozoravaju korisnike najveće platforme za kupnju i prodaju – OLX.ba te naglašavamo da je jedina opcija plaćanja dostupna za korisnike OLX.ba platforme plaćanje pouzećem prilikom dostave pošiljke.
Unatoč brojnim upozorenjima u medijima da “otvore oči” i budu oprezni ako naručuju i kupuju različitu robu putem interneta, novih prevara kupaca u Bosni i Hercegovini je sve više. To dokazuju i brojna svjedočenja prevarenih kupaca na društvenim mrežama koji iznova lakovjerno “padaju” na lažne oglase i vjeruju lažnim “online trgovinama”.
Naime, na najpopularnijoj društvenoj mreži Facebooku posljednjih godina nastala je prava poplava stranica preko kojih se prodaju odjeća, obuća i drugi modni artikli. Iznimno povoljne cijene, atraktivne fotografije i opis ponude u kojem se navodi da se radi o odličnoj kvaliteti mame građane širom BiH da naručuju i kupuju takve proizvode, međutim, nakon što ih plate i preuzmu preko pošte, dobiju nešto potpuno neočekivano.
Razvijena infrastruktura platnih transakcija, slabiji interes regulatora te korištenje engleskog jezika idealno su tlo za procvat online kriminala.
Zaboravite na princa iz Nigerije kojem treba vaša pomoć da dođe do milijunskog nasljedstva ili Amerikanca kojem su u inozemstvu sve ukrali, pa mu treba nekoliko tisuća dolara da se vrati kući. Internetske prijevare evoluirale su na višu razinu: sve više uključuju kupnju osobnih podataka na dark webu, vrlo razrađene i uvjerljive priče uz lažne internetske stranice, pa je vrlo teško prepoznati da se radi o prijevari.
Neobičan slučaj prijevare dogodio se posljednjih mjeseci u Hrvatskoj. Naime, kako su u četvrtak objavili hrvatski mediji, u razdoblju od 21. siječnja do 2. srpnja ove godine, 45-godišnjakinja iz Podgajaca Podravskih, stupila je u kontakt s nepoznatom osobom putem elektroničke pošte i aplikacije WhatsApp. Na nagovor nepoznate osobe instalirala je dvije aplikacije i slala joj kodove navedenih aplikacija, nakon čega je s njezina bankovnog računa, bez njezina znanja i odobrenja, podignuto više od 71 tisuće kn (više od 18,5 tisuća KM).