Sveučilište u Mostaru intenzivno radi na pokretanju online studija, odnosno studija na daljinu, a prvi među takvima je sveučilišni diplomski studij Primjena umjetne inteligencije koji će prve studente upisati na jesen ove godine. O konceptu studija, ishodima učenja i kompetencijama diplomiranih studenata razgovarali smo s doc. dr. Krešimirom Rakićem , voditeljem Studija.
Možete li nam reći nešto više o ovom obliku organizacije nastave i spremnosti Sveučilišta u Mostaru za njeno organiziranje i provođenje?
Sveprisutna i stalno dostupna Internetska veza, naročito nakon promjena i prilagodbi uzokovanih pandemijom COVID-19 virusa, promijenila je mnoge aspekte ljudskog života zauvijek. Obrazovanje je zasigurno jedno od područja u kojem su te promjene bila najizraženije, što je dovelo da značajnog poraste interesa za obrazovanjem na daljinu popraćenog i sve kvalitetnijom realizacijom ovakvog oblika nastave. Ono omogućava učenje i poučavanje bez potrebe da studenti budu fizički prisutni na sveučilištu. Jedna od glavnih prednosti programa obrazovanja na daljinu je ta da se studenti mogu povezati u bilo koje vrijeme u virtualno okruženje učenja i učiti vlastitim tempom. Iako su programi učenja na daljinu uglavnom asinkroni, oni često uključuju sinkrone alate koji studentima omogućuju interakciju licem u lice i suradnju u zakazano vrijeme. Ostale prednosti uključuju visokokvalitetan i personaliziran sadržaj, veću pristupačnost i trenutnu povratnu informaciju te, ne najmanje važno, manje troškove za obrazovnu instituciju i studente. Sveučilište u Mostaru, kroz svoj Centar za informacijske tehnologije SUMIT, kompetentno i stručno je odgovorilo na sve tehničke i organizacijske izazove koji su se javili s pandemijom COVID-19 virusa, ali i brojne druge izazove digitalizacije koje današnje informacijsko društvo postavlja. Organizacijski, infrastrukturno i kadrovski spremno je organizirati i provesti studijske programe obrazovanja na daljinu na kvalitetan i kompetentan način.
Kako je organizirana nastava na daljinu i koje platforme će se koristiti za predavanja i komunikaciju s studentima?
Danas dostupni internetski obrazovni alati i platforme omogućuju studentima i nastavnicima sinkronu ili asinkronu interakciju i daju beskrajne mogućnosti izvođenja nastavnog procesa na daljinu ili u hibridnom obliku. Na Sveučilištu u Mostaru koriste se suvremene platforme za potporu obrazovanju općenito, a njihove značajke čine ih izrazito pogodnima i za primjenu u obrazovanju na daljinu. Jedinstveni sustav za upravljanje učenjem SUMARUM predstavlja okosnicu suvremenog obrazovnog sustava koji omogućuje studentima i nastavnicima komunikaciju i distribuciju nastavnih materijala, organiziranje i provođenje anketa među studentima, različitih vrsta provjera znanja studenata uz djelomično ili u potpunosti automatizirano ocjenjivanje. Ovaj sustav pruža i brojne druge mogućnosti uključivanja standardiziranih ili prilagođenih sadržaja za svaki pojedini predmet. Sveučilište u Mostaru koristi i Google Workspace paket alata koji uključuje široki spektar usluga koji olakšavaju svakodnevnu elektroničku komunikaciju sudionika obrazovnog procesa, kreiranje, dijeljenje i zajednički rad na dokumentima te sinkrona, videokonferencijska predavanja i konzultacije. Ovdje, naravno, treba istaknuti veliki doprinos SUMIT tima, na čelu s voditeljem izv. prof. dr. sc. Tomislavom Volarićem koji se, između ostalog, brinu i za funkcioniranje ovih sustava i omogućavaju kako studentima, tako i nastavnicima, njihovo nesmetano korištenje.
Koji su glavni moduli ili predmeti koji čine ovaj diplomski studij i koje vještine studenti mogu očekivati da će steći?
Umjetna inteligencija je revolucionalizirala način na koji moderna poduzeća rade, čineći ih učinkovitijima, djelotvornijima i profitabilnijima. Dostupni alati umjetne inteligencije i strojnog učenja mogu pružiti niz funkcionalnosti, od pripreme podataka i izdvajanja njihovih značajki do razvoja modela i implementacije. Pri tome u obzir treba uzeti specifične potrebe i slučajeve korištenja pri odabiru alata i osigurati njihovu kompatibilnost s postojećom infrastrukturom i tijekovima rada. Primjena umjetne inteligencije zahtijeva kombinaciju strategije, tehnologije i stručnih ljudi. Ovaj diplomski studij omogućit će studentima stjecanje vještine i znanja potrebnih za razvoj inovativnih rješenja složenih probleme u različitim kontekstima. Upoznat će ih s vrhunskim tehnologijama umjetne inteligencije i njihovom primjenom te razviti stručnost potrebnu za postizanje uspjeha u ovom uzbudljivom i dinamičnom području. Jezgru ovog studijskog programa čine obvezni predmeti koji će studentima približiti umjetnu inteligenciju općenito te metode i tehnike koje danas omogućavaju računalima, ali i malim, svakodnevnim uređajima u našem okruženju, pametno i inteligentno ponašanje. Ovaj modul uključuje predmete: Umjetna inteligencija, Podatkovna znanost i inženjerstvo, Strojno učenje, Inteligentni agenti, Dubinsko učenje i Pojačano učenje. Zbog sve veće primjene umjetne inteligencije u praktično svim aspektima ljudskog života i djelovanja, novi diplomski studij će uključivati i široku lepezu izbornih predmeta koji će omogućiti svakom pojedinom studentu usmjerenje i specijalizaciju u željenom smjeru. Izborni predmeti podijeljeni su u dvije kategorije: tehničkih i netehničkih predmeta. Tehnički izborni predmeti omogućavaju studentima stjecanje užih, specijaliziranih znanja, vještina i kompetencija iz područja umjetne inteligencije. Ova skupina predmeta, između ostalih, uključuje: Računalni vid, Obradu prirodnog jezika, Internet stvari, Robotiku i druge, ostavljajući mogućnost za uvođenje dodatnih izbornih predmeta u svakoj akademskoj godini, u skladu s aktualnim stanjem područja. Netehnički izborni predmeti pružiti će studentima mogućnosti upoznavanja s brojnim praktičkim primjenama metoda i tehnika umjetne inteligencije, ali i njenom pravnom regulativom koja, u ovom trenutku razvoja područja, predstavlja vrlo važno pitanje. Neki od predmeta u ovoj skupini su: Etički razvoj i primjena umjetne inteligencije, Primjena umjetne inteligencije u poslovanju, Upravljanje umjetnom inteligencijom i drugi. Više infromacija dostupno je i na web stranici pui.sum.ba.
Kakve su mogućnosti za praktičan rad i projekte unutar programa, i kako se osigurava da studenti dobiju praktično iskustvo unatoč tome što je studij na daljinu?
Iako je učenje na daljinu primjenjivo na širok spektar znanstvenih i stručnih područja i disciplina, studijski programi iz područja računarstva i informacijskih tehnologija svojom prirodom izrazito su pogodni za ovaj oblik nastave. Kako se radi o diplomskom studiju, studenti će posjedovati znanja i vještine te biti tehnički osposobljeni za rad na konkretnim projektima. Prilikom kreiranja nastavnog plana i programa studija, ali i pojedinih predmeta, naglasak je stavljen na praktičan, samostalan rad studenata, koji će biti praćen, vođen i vrednovan od strane predmetnih nastavnika. Osim toga, u završnom semestru studenti će obavljati stručnu praksu u poduzećima, na projektnim zadacima koje predloži poduzeće, a prihvati nastavno osoblje. Minimalno trajanje stručne prakse je dva mjeseca, odnosno četiri mjeseca ukoliko se student, u dogovoru s mentorom sa Sveučilišta i mentorom u poduzeću, odluči na povezivanje diplomskog rada s projektom stručne prakse.
Kakva je podrška dostupna studentima u smislu mentorstva, akademskog savjetovanja i tehničke pomoći?
Kada smo počeli razmišljati o ovom studiju, načinu njegove organizacije i implementacije, misao vodilja nam je bila stvaranje studijskog programa kojim ćemo se, u svakom pogledu, moći ponositi. Jedan od osnovnih elemenata koji studijski program čine kvalitetnim je podrška studentima, posebno potrebna u okruženju učenja na daljinu, bez izravnog kontakta s nastavnicima i administrativnim službama studija. Nastavno osoblje angažirano na studiju biti će u stalnom kontaktu sa studentima i pravovremeno reagirati na njihove upite i zahtjeve u vezi obaveza studenta na pojedinom predmetu, odabira izbornih predmeta, projektnih zadataka i poduzeća u kojima će obavljati stručnu praksu. Sveučilišna referada već obavlja izvrstan posao u organizaciji i praćenju nastavnog procesa na poslijediplomskom doktorskom studiju Upravljanje informacijama i primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija i siguran sam kako će se jednako uspješno nositi i sa svim izazovima ovog novog studija.
Postoje li mogućnosti za umrežavanje i suradnju s industrijom tijekom studija i kako program priprema studente za karijere u području umjetne inteligencije?
Naravno. Već ranije spomenuti model stručne prakse u završnom semestru studija uspješno se već duži niz godina primjenjuje, između ostalog, na diplomskom studiju računarstva i daje odlične rezultate, a značajan broj studenata ostaje raditi u poduzećima nakon obavljene prakse. Povezivanje praktičnih projektnih zadataka sa znanstvenom pozadinom u okviru diplomskog rada daje dodatno na značaju i važnosti ova prakse te doprinosi stručnosti i kompetentnosti studenata za svakodnevne izazove realnog sektora. Brojna poduzeća, s kojima su inicijalni kontakti već ostvareni tijekom MoStart konferencije koju Sveučilište u Mostaru već tradicionalno organizira, ali i sveučilišni Centar za umjetnu inteligenciju odlična su osnova za pripremu studenata za buduću karijeru u području umjetne inteligencije. Dodani poticija i potvrdu kvalitetnog rada na Sveučilištu u Mostaru daje nam i ostvareno četvrto mjesto na WURI (The World University Rankings for Innovation) svjetskoj rang-ljestvici inovativnih sveučilišta u kategoriji Primjene generativne umjetne inteligencije s projektom Center for Artificial Intelligence – Smart Reception Project.
Možete li nam reći nešto više o kvalifikacijama i iskustvu predavača uključenih u ovaj studijski program?
U posljednjih nekoliko godina na Sveučilištu u Mostaru je značajan broj nastavnika stekao svoja znanstveno-nastavna zvanja upravo u znanstvenoj grani umjetne inteligencije. Njihovo višegodišnje iskustvo i rezultati koje postižu u svom nastavnom poslu kamen su temeljac ovog novog studija. Ovaj studijski program je i jedan od zacrtanih ciljeva institucionalne suradnje Sveučilišta u Mostaru, Sveučilišta Sjever iz Republike Hrvatske i visokoobrazovne ustanove Alma Mater Europaea iz Republike Slovenije čiji će nastavnici sudjelovati u izvođenju nastave. Također, moram naglasiti i višegodišnju i izuzetno uspješnu suradnju Sveučilišta u Mostaru s partnerskim i prijateljskim institucijama iz Republike Hrvatske: Sveučilištem u Zagrebu, Sveučilištem u Splitu, Sveučilištem Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i Sveučilištem u Dubrovniku kao i drugim visokoškolskim institucijama. Vjerujem kako će se ova suradnje dodatno proširiti i kroz ovaj studijski program.
Tko su potencijalni studenti ovog studijskog programa?
Diplomski studij Primjena umjetne inteligencije izvodit će se na hrvatskom i na engleskom jeziku. Jedna od ideja prilikom pokretanja studija je i otvaranje Sveučilišta u Mostaru prema studentima izvan Mostara i uže regije, tj. privlačenje studenata iz ostalih dijelova Bosne i Hercegovine, zemalja iz okruženja, Europe, ali i šire. Također, želimo pružiti mogućnost studiranja na Sveučilištu u Mostaru i predstavnicima naše dijaspore i na taj način ojačiti njihove veze s domovinom.
U Europi i svijetu je praksa studija na daljinu aktualna posljednjih godina. Kakvo je stanje u Bosni i Hercegovini i regiji?
Obrazovanje na daljinu je nova stvarnost. Današnje generacije traže načine prilagođenog pristupa informacijama, stjecanju znanja, vještina i kompetencija u vremenu koje im odgovara i na način prilagođen njihovim potrebama i interesima. Obrazovne institucije, kako u Europi i svijetu, tako sve više i u Bosni i Hercegovini i zemljama u regiji postaju svjesne i prilagođavaju se ovoj novoj stvarnosti. Broj obrazovnih programa koji se u manjoj ili većoj mjeri izvode na daljinu, na svim akademskim razinama, svakim je danom sve veći. Na Sveučilištu u Mostaru spremni smo prihvatiti sve izazove koje obrazovanje na daljinu predstavlja pred nastavnike i obrazovne institucije, ali, pri tome, nećemo dopustiti nikakav kompromis po pitanju kvalitete nastavnog procesa i stečenih kompetencije naših diplomanata.
Izvor: sumsova.ba