Rečenica “Igra je djetetov posao” bila je za mene presudna u mnogočemu, prvenstveno jer mi je pomogla da dajem više vrijednosti dječjoj igri upravo zato što ja, kao odrasla osoba, cijenim rad. Ova rečenica usadila mi je naviku da poštujem dječju igru kao što moram poštivati i rad odraslih
Carla Konta
Foto: Shutterstock
“Igra je djetetov posao” jedan je od poznatijih citata Marije Montessori i možda jedan od najrelevantnijih aspekata njezine pedagogije. Montessori je među prvima prepoznala i istaknula važnost igre, toliko da ju je nazvala pravim i stvarnim radom.
Za dijete rad (igra) stvara radost, jer mu omogućuje da slijedi svoje interese, da stekne novu vještinu, da vježba koncentraciju, da bude samostalno, da uvježbava svoju volju. Kada djetetu prekinemo posao, šaljemo mu poruku da ono što radi nije važno ili barem ne toliko važno koliko razlog zbog kojeg smo ga prekinuli.
Međutim, ova se rečenica često krivo shvaća. Najčešća kritika je usmjerena na ideju da “djeca moraju biti djeca” i da bi ih naše promatranje njihove igre kao posla lišio spontanosti, radosti, znatiželje. Osobno, jako mi se sviđa ideja da se djeca od prvog dana života ne igraju, nego rade kako bi im se prvo razvila pažnja, a zatim motorika, pa mentalni i intelektualni kapacitet.
Rečenica “Igra je djetetov posao” bila je za mene presudna u mnogočemu, prvenstveno jer mi je pomogla da dajem više vrijednosti dječjoj igri upravo zato što ja, kao odrasla osoba, cijenim rad. Ova rečenica usadila mi je naviku da poštujem dječju igru kao što moram poštivati i rad odraslih.
Kako do samostalne igre?
Postoji nekoliko ključnih elemenata koji pomažu kako bi dijete razvilo samostalnu igru:
1. Pripremljena okolina: mantra Montessori pedagogije; pripremljena okolina je prostor koji je djetetu ugodan, zanimljiv i dostupan. Pod zanimljivim ne mislim da okolina treba imati puno igračaka jer ovdje vrijedi ona “less is more”. Mnogo igračaka ne pogoduje ni strpljenju ni koncentraciji djeteta, koje će na kraju brzo prelaziti s jedne igre na drugu, ne obraćajući pozornost ni na jednu od njih. Umjesto toga, stavi na police nekoliko igračaka – oko 5-6 uredno posloženih igračaka koje su lako dostupne.
Ovo će imati instant učinak poticanja pažnje i usredotočenosti na igru. Ipak, moraš znati da je usredotočenost na igru vrlo relativan pojam kad smo kod male djece: 3-4 minute za dvogodišnjaka su veliki uspjeh. Nakon nekog vremena primijetit ćeš da se usredotočenost na igru produžuje: prvo na 5, pa na 10, pa na 15 minuta. Također, kada primijetiš da igračka neko vrijeme više ne privlači pozornost, zamijeni je drugom – to se zove rotacija igračaka i preporučujem je uvesti čim ranije kao dio obiteljske rutine.
2. Daj prednost koncentraciji nad prekidima (zbog posla, pitanja, itd.)
Ovo je ponekad jako teško u velikim obiteljima ili gdje su djeca malih dobnih razlike – ali isplati se (jako!) raditi na ovome. Kod nas svatko od njih ima svoje obaveze i često znam da ću ih morati prekinuti u igri. Zato se držim(o) nekoliko važnih pravila: a) prekidam baš kada moram i nakon što sam najavila; b) tumačim djeci zašto ne prekidati tuđu igru; c) djeca tumače jedni drugima zašto ne prekidati tuđu igru; d) učim sebe i djecu ne postavljati bespotrebna pitanja dok je drugi u nekoj igri i koncentraciji.
Pitam se dodatno: je li ovo stvarno sada potrebno? Ako Paoli prezentiram neki Montessori materijal – pričam (što je najmanje moguće). Ali kada ona krene dublje u neku aktivnost – šutim. Kada čitamo slikovnice tada puno pričamo jer tada ona želi pričati. Jednostavno, zar ne?
3. Nemoj ispravljati: ovo sam primijetila kao roditeljevu najtežu borbu. Znaš li zašto? Zato što nas je školski sustav (iz kojeg smo izašli nakon više desetljeća) naučio da je greška najgora stvar. A znaš li što kaže Maria Montessori, Sir Ken Robinson i mnogi drugi? Greške su glavni alat prema znanju! Odupri se iskušenju ispravljanja – ne kritiziraj igru i ne objašnjavaj (zamisli kako je dosadna ona osoba koja ti stalno pametuje i stalno te ispravlja). Kad primijetim da je naša Larissa pogrešno napisala neko slovo, pokušam joj dati priliku da to slovi vidi i zapamti u ispravnoj verziji – a da je pritom direktno ne ispravim!
Kad ti djeca žele pomoći u kućanskim poslovima (pogotovo mala djeca to obožavaju!) nemoj ih ispravljati i kritizirati na svakom koraku: bit će dobro i onoj zgužvanoj majici na štriku kao i onom loše pometenom podu. Sjeti se da odgajamo i obrazujemo na duge staze: danas zgužvana majica, sutra ispeglana košulja. Trust me!
4. Umjesto “bravo”, koristi opise: “Vidim da gradiš kulu”, “Nacrtala si veliki crveni krug”, “Vidim da uživaš u ovom poslu”, … Na ovaj ćeš način izbjeći stvaranje ovisnosti o pohvalama. Dapače, dijete će se osjećati zadovoljnije jer zanimanje za njihov rad vrijedi više od poštapalice “bravo”. O ovome sam više pisala ovdje.
5. Njeguj pasivnu prisutnost
Ako sjediš na podu sa svojim djetetom, promatraj ga. Ako je tvoj sin koncentriran dok si kraj njega na podu, šuti i gledaj. Možeš se početi postupno udaljavati na kratko, pa malo duže, i malo duže. Na taj će način, malo po malo, tvoje dijete shvatiti da se može samostalno igrati i osjećat će se sigurnije kada ostane samo.
6. Njeguj dosadu kao saveznika. Ja je neizmjerno volim: dosada vježba strpljenje, razvija kreativna rješenja, uči dijete tolerirati frustraciju i ne raditi ništa neko vrijeme. Ovo je važan razvojni element svakog djetinjstva koji ne moramo zamijeniti organiziranim aktivnostima, našim pričama ili još gore – ekranima. Kako je lijepo kad ponekad ne moramo raditi ništa.
Izvor: Zapi