Prvi baterijski vlak u Hrvatskoj proizvođača Končar – Električna vozila pušten je u promet u ponedjeljak.
Baterijski vlak dvodijelna je niskopodna kompozicija opremljena rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički i vanjski prostor je pod videonadzorom.
U prostoru za putnike postavljeni su monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi).
Vlak ima 113 sjedećih i 114 stajaćih mjesta.
U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se osigurava veći kapacitet.
Baterijski vlak koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH (maksimalna brzina 120 km/h). Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo na punionicama, najviše 30 minuta.
Vlak će voziti na relaciji Virovitica – Bjelovar, a koristit će se i za ispitivanje punionica koje su u završnoj fazi izgradnje.
Nakon puštanja u rad punionice u kolodvoru Split Predgrađe, što se očekuje sredinom prosinca ove godine, baterijski vlak počet će voziti na relaciji Split – Kaštel Stari.
Baterijski vlak proizveden je u sklopu projekta “Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu”, koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.(NPOO).
U sklopu projekta u svibnju je u promet pušten i elektrobaterijski vlak koji redovito vozi na relaciji Zagreb-Bjelovar-Zagreb, a projekt uključuje i izgradnju šest punionica u kolodvorima Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula i Split Predgrađe.
Butković: U tijeku nabava još 21 vlaka
Ukupna vrijednost projekta je 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je da je prvi baterijski vlak veliki iskorak domaće industrije.
– HŽ Putnički prijevoz danas ima 68 novih vlakova, od kojih je 40 isporučeno u posljednje četiri godine, a u tijeku je nabava još 21 novog vlaka, uključujući dodatne baterijske i elektrobaterijske. Novi baterijski vlak, s autonomijom od oko 200 kilometara, vozit će na neelektrificiranim prugama, a od prosinca će voziti u Splitu i okolici. Vrijednost ovog projekta je više od 17 milijuna eura, a on je dio šireg ulaganja u željeznički sustav, rekao je Butković.
Ovakvi vlakovi će biti uglavnom na neelektrificiranim prugama. Autonomija vlaka je oko 200 km, a uz ovaj projekt napravljeno je i šest punionica. Ovaj vlak će prometovati u Splitu i okolici, rekao je ministar.
Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić najavio je da će moderni “zeleni” vlakovi zamijeniti stare dizelske.
Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak istaknuo je da vozila koja Končar razvija smanjuju emisije štetnih plinova i podižu standarde udobnosti, sigurnosti i kvalitete putovanja.
– Nema emisija CO2. Vozite se u vlaku koji je trenutačno tehnološki najmoderniji vlak na europskom tržištu. Ne samo da primjenjuje baterijski pogon nego pruža i veću razinu sigurnosti i udobnosti za putnike, rekao je predsjednik Uprave Končara.
Dojmove su podijelili i građani.
– Udobniji je od starih. Lijep je, istaknuo je jedan od putnika.
– Super je, san snova. Razlika je u odnosu na stare vlakove, kao da ste u svemiru, dodao je drugi.